Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/bois 
     BOIS     
FEW XV-1 *bosk-
BOIS, subst. masc.
[AND : bois1 ; DÉCT : bois ]

A. -

"Ensemble d'arbres" : Ilz n'y furent oncques si tost entrez que nous yssimes hors du bois et de nostre embusque et entrames ou pré. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 7). Adont se loga li hoos en une grande pree priés d'un bois et sus une petite riviere et tout au lonch, pour euls aisier et pour atendre le charoi et les pourveances. (FROISS., Chron. D., p.1400, 129). ...un povre pais raempli de bois et de bruieres (FROISS., Chron. D., p.1400, 563). Si nous fault (...) jeuer de l'enbusque, par quoi il soient atrapé et la ville prise. Vela un petit bois nous nos meterons dedens (FROISS., Chron. D., p.1400, 654). ...li abbés de Vicongne fist tantos coper les bos tout autour de son abbeie et devant aussi, par quoi on ne peuist chevauchier ne venir aisiement jusques a la. (FROISS., Chron. D., p.1400, 422).

Le bois de + nom de lieu : ...il vinrent a Paris et au bois de Viçainnes ou, pour ce temps, li rois de France se tenoit. (FROISS., Chron. D., p.1400, 50).

Métaph. : Et estoit grant biauté de veoir reluire contre che soleil ces banières, ces pennons et ces bachinès et si grant fuison de gens d'armes que veue d'ieux ne les pooit comprendre, et sambloit uns drois bois des lances que on portoit droites. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 129).

B. -

"Matériau provenant des arbres" : ...la riviere devint si grande que nuls ne le peuist passer. (...) Et leur convenoit coper plançons de bois a lors espees ou baselaires, tous ploians, pour lors chevaus loiier, et verges pour faire hutelettes pour euls muchier. (FROISS., Chron. D., p.1400, 133). ...li signeur de France fissent faire et carpenter un chastiel de bois sus douse roes et tout couvert et garité, ouquel pooient bien .CC. honmes d'armes et cent arbalestriers. (FROISS., Chron. D., p.1400, 493). Faites nous delivrer bois et ouvriers, et nous ferons et ordonnerons quatre enghiens que on nonme kas (FROISS., Chron. D., p.1400, 669). Et furent tantos ouvriers mis en oevre, bos amenés et achariiés, et estoient bien .CC. carpentiers ouvrans. (FROISS., Chron. D., p.1400, 669).

Menu bois : Et avoient au devant d'eux un fosset largue assés et nouvellement relevet, et par derrière eux grant fuisson de ronsis, de genestres et de menut bois. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 43).
 

Froissart Jacqueline Picoche


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.